Selasa, 9 Mac 2010

Untuk Yg Tercinta...


Melangkah ke tahun baru 2010 dengan impian, kerana Allah


Damai yg dicari...

Salam...
Tajuk entri kali ini pasti menimbulkan tanda tanya. Takde apa2, cuma yg tercinta bg uncle hanyalah kalian, sebagai pembaca @ follower blog yg hampir usang ini. Maaf, lantaran kekangan masa dan waktu yg agak terbatas lewat ini, hampir-hampir membuat uncle lupa tempat luahan sisa2 perjalanan ini.
Buat yg dirindu adik2 uncle sekalian, apa khabar??? Sihat??? Masih bersemangat waja dalam menuntut ilmu Tuhan??
Buat yg dikasihi sahabat2 sekalian, salam mahabbah??? moga ikatan terus utuh, diredhaiNya sepanjang hayat.
Uncle menulis bukan kerana nama, Uncle menulis bukan kerana harta. Uncle menulis, kerana dgn tulisan mesej sampai ke sasaran. Dengan menulis, kalian lebih faham tentang kehidupan yg dikongsi utk orang2 yg mahu berfikir.. Dalam maksud kali ini, sesuai dgn usia uncle hari ini yg menjengah ke alam 30-an.
Banyak yang kita lakukan dalam hidup kita, BETUL. banyak juga yang kita lakukan dalam hidup kita, TAK BETUL. Perhitungan kita, pertimbangan kita kadang2 banyak dipengaruhi dgn pertimbangan nafsu. Semua orang INGIN. Ingin berjaya, ingin memiliki harta, ingin berkeluarga, ingin dihormati, ingin disayangi, ingin memiliki wang yg banyak sehingga sanggup menindas org lain, ingin menunjukkan dia yg paling hebat dan bermacam2 lagi. Tak ramai yg ingin pada perkara ini. Yang mana bila ingin perkara ini, InsyaAllah perkara2 lain akan dapat dengan sendirinya. Inginlah tuan2 dan puan2 dengan ingin sentiasa mendapat redha Allah. Bila mana Allah redha, apa pun yg kita buat pasti berjaya. Tak perlulah kita berjaya jika mana, bila merentas laluan kejayaan itu bukan sahaja lalang atau duri yg kita cantas, tapi tumbuh-tumbuhan yg tak ada kena-mengena pun kita tebas sekali. Alasan kita, tumbuh-tumbuhan itu liabiliti atau tanggungan yg tidak berfaedah. Sedangkan kita tahu, tumbuh-tumbuhan itulah yg sentiasa membekalkan kita dgn ilmu tambahan. Oleh kerana mula alpa, lantaran ilmu diri yg lebih tinggi daripada si tumbuh-tumbuhan yg tak berguna mungkin, maka kita lencongkan niat asal kebersamaan.
Kita mungkin pernah jatuh. Jatuhnya kita sehingga kita jadi trauma. Bila jatuh, jawapan yg mudah, bangkit semula. tapi kita jadi takut. takut jatuh lagi. Sebenarnya kita sakit. Sakit ni org psikiatrik tahu. Bahasa mudah, kita sakit jiwa. sakit jiwa ini boleh ubat. ubatnya berjumpa pakar. Makan ubat dan insyaAllah pulih semula. Sebenarnya tak susah pun untuk bangun. Boleh bangun, dgn syarat hati dan jiwa kena bersih. Kena baik sangka dengan org lain. (kadang2 kena hati2 jugak). Kejarlah untuk senantiasa hidup bahagia. Bukan ke damai yg kita cari???

Oh ya, lupa uncle nak maklum. Pejabat REBUTIA CORPORATION SDN. BHD. telah pun berpindah dari Wisma Sejarah, Kuala Lumpur ke pejabat baru di T5-2D, Tingkat 2, Kompleks Amaniah (M.A.I.S), 68100 Batu Caves, Selangor. Ada masa singgah2la. Datangla beramai2, insyaAllah cukup ruang. Kalau pejabat dulu 5 org je dah penuh. Yang ni boleh lebih sikitla.

Buat adik2 yg bakal mengambil keputusan SPM pada 11hb mac ini, uncle doakan All the best terutama Adik Izzhar, Meor Fahmy, Muiz, Danial, Amirah, Ayuni, Izzati, Azfar, Kay(staf RCORP), anak2 buah uncle, Faiz dan Marleeny dan adik2 yg lain yg tak tersebut namanya disini. Moga mendapat keputusan yg terbaik. Ingat apa pun keputusannya, terima dengan hati yg ikhlas dan syukur. Dan jangan lupa untuk teruskan perjuangan kalian di medan pelajaran.

Buat adik2ku yg sudah pun mendirikan rumah tangga, binalah keluarga dengan kasih sayang, cinta kerana Allah. Amanah dari Illahi perlu dijaga, agar kesejahteraan dan kebahagiaan sentiasa bersama kalian. Maaf kepada semua, tak terdetik atau terlintas dihati ini untuk tidak menghadiri majlis kalian. Uncle tahu, ada yg jauh hati dengan uncle kerana harapan yg menggunung utk mahu uncle melihat mahligai yg dibina. Fahamilah ya, akan tanggungjawab uncle yg lebih besar, utk ummah. Sekadar dapat membantu kalian membesar di tangan ini pun dah cukup puas dalam diri uncle. Uncle tak minta lebih daripada itu, sekadar memahami tugas dan tanggungjawab uncle sahaja. Jangan kerana ini, adik2 membuang uncle dalam hati kalian. Uncle jenis orang yg hidup dan membesar dalam kenangan. Kenangan adalah hadiah yg paling mahal dalam hidup uncle.

Akhir bicara, untuk semua yg mengenali, rumah ini, pejabat ini sentiasa menanti tetamu2 yg dinanti. Tapi tak kunjung2 tiba. Tapi uncle yakin, sejauh mana pun kalian melangkah, satu waktu @ ketika kalian akan muncul jua di muka pintu ini, tanda rindu dan kasih, yg dibina dulu kala, walau tanpa bicara, airmata sebagai tanda...

4 ulasan:

DMS MAB Syuhada berkata...

airmata sbg tanda..? dlm maksudnye tu..insyaallah ada rezki bersua kembali. moga abg bob terus melangkah meniti kejayaan dlm hidup, didoakan juge moga berjumpa bahagia yg dicari, cinta yg sejati.. aminn

Faeiz Syezri Adzmin. berkata...

Alhamdulillah.
Makin berkembang nampaknya Rebutia yea :)

Tanpa Nama berkata...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Hanin Farhana berkata...

assalamualaykum abang bob.. ape khabar? sihat tak? :)
terima kasih atas pengalaman yang tak ternilai... salah satu sebab saye menjadi saye hari ini adalah atas kesungguhan abang bob dan masa yang telah abang bob berikan untuk kami dulu.. jaga diri ye..