Rabu, 29 Oktober 2008

Superkids SK Telok Gong

Salam sejahtera. Kita ketemu lagi. Hehe. Ramai sahabat2 ternanti-nanti saat dan ketikanya bilalah bro nak update blog nih. Sabar2. Tak sangka ada gak org yg sudi baca coretan bro ni. Ingatkan syok sendiri. Thanks kepada kawan2 yg memberi sokongan kepada blog ni. Apapun kalau ada masa, tinggalkanlah komen2/ulasan supaya tak lah rasa berseorangan. Mana2 kisah yg baik tu ambillah teladan, kerana inilah perjalananku...

Kali ni bro cuma nak 'update' program terbaru minggu lepas. Bersama-sama adik-adik dari SK Telok Gong, Pelabuhan Klang dalam program Perkhemahan Perdana Unit Beruniform. Kali ni kedatangan kedua ke Kem Rebutia. Sebelum ni pada tahun 2006. Terharu rasanya bila salah seorang daripada guru mereka, menyatakan permohonan mengikuti kem ini lebih dari 100 org sebenarnya. Tahun lepas, nak dapat peserta pun agak sukar kerana di buat di tempat lain. Tapi, walaupun ramai yg nak ikut, kuota yg dibenarkan hanya 2 bas sahaja.

Pic 1: Gambar Adik2 dgn Fasi. Pic 2: Guru2 dgn Fasi

Apa yg lebih menyeronokkan ialah seramai 20 guru turut menyertai prgm ini. Komitmen yg tinggi drpd mereka amat bro kagumi. Guru2 dan fasi bekerjasama memastikan keselamatan pelajar dlm keadaan terbaik tidak kira siang dan malam. Terima kasih kepada cikgu Amir, Fuad, Kushairi, ustaz dan guru2 lain kerana menjadikan perkhemahan ini bagai perkhemahan sebuah keluarga.

Yg paling menarik tentulah drpd gelagat adik2 kita. Macam2 kisah. Ada yg pitamlah, ada yg gastrik sampai trainer ( Bro Wan) terpaksa dukung bawa keluar dari hutan. 1st, malam selepas night walk, second, masa nak balik treking dari waterfall sg. pisang. Nampaknya kita dah ada gelaran baru utk bro Wan iaitu ambulan. Hehe, sori Wan.

Ada jugak yg hampir buat bro gelabah sekejap. Tgh2 buat Explorace, ada pulak terminum air kolam, hehe nasib baik tak apa2. Berikut sebahagian peristiwa yg terakam :



Segala apa yg dirancang, Alhamdulillah berjalan dgn baik. Buat anak2 sekalian uncle harap, apa yg kalian belajar disini dijadikan pedoman hidup. Pengalaman mengajar kita ilmu mendewasakan diri. Belajarlah bersungguh-sungguh moga2 jadi anak2 yg soleh dan solehah. Uncle akan senantiasa merindui kalian. Love u all..
Kepada pihak sekolah, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih, atas kepercayaan mengendalikan sekali lagi program ini. Moga hubungan baik ini terjalin sampai bila2...
-Mutiara Kata : Kalau persahabatan itu dibina dengan ikhlas, jangan khuatir, suatu hari nanti keikhlasan itu akan berbalas dengan sesuatu yg indah. (brother BOB)

Khamis, 16 Oktober 2008

Cabaran Mendidik Insan..

Salam untuk semua..
Bro rasa sedih hari ini tatkala menonton berita TV3 malam ni. Seorang guru perempuan mendakwa ditendang diperut oleh seorang pelajar perempuan tingkatan 2, gara-gara ingin mendapatkan penjelasan daripada pelajar itu berkenaan perkataan 'gila babi' yang tertera di belakang folio pelajar tersebut. Kejadian berlaku disalah sebuah sekolah di Perlis. Yang hairannya, perbuatan tersebut dapat dirakam oleh pelajar lain di dalam kelas itu, tanpa memberikan bantuan atau berusaha untuk meleraikan kejadian tersebut. Apakah nilai yang telah diletakkan oleh adik-adik kita ini kepada orang yang telah mencurahkan ilmunya kepada proses pendewasaan kita?

Bro tidak mahu prejudis, terhadap kejadian ini. Bagi bro, guru tetap guru. Macam anggapan ibu tetap ibu walau apapun yang telah mereka lakukan kepada kita, walau kita rasa perbuatan itu bukan dalam konteks perkara yang kita suka. Memang ada ketikanya kita tidak suka atau benci pada seseorang guru. Normal le tu. Bro dulu pun pernah membuat guru kecewa dengan tindakan dan perlakuan bro yang amat nakal. Tapi, belum pernah terdetik di dalam hati untuk memukul atau mencederakan guru. Sebab bro fikir, apabila kita lakukan sesuatu perkara yang tidak baik, natijahnya pada masa akan datang. Ianya bukan janji, tapi pasti. Biasalah, kalau guru ada membuat perkara yang kita tidak suka. Bukan mudah untuk menjaga hati dan perasaan semua pelajar yang ada. Guru pun manusia, tidak lepas dari melakukan kesalahan. Kita sendiri pun pernah menyakitkan hati kawan-kawan. Bezanya, mereka belum membuat keputusan untuk memukul kita. Hehe.

Adik-adik yang bro sayangi seluruh Malaysia,
Anda adalah pewaris, penyambung warisan bangsa. Bro tahu, adik-adik banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur yang tidak baik. Banyak kerugian yang kita perolehi apabila biadab dengan guru. Keberkatan hilang, masa depan boleh terjejas, dangkal pada ilmu, 'sakinah' hilang, pendek kata banyak lagi nikmat boleh tiada. Bagi guru pula, selepas kejadian, pasti memberikan tekanan yang sangat hebat. Perasaan nak mengajar pasti terjejas kerana rasa terguris belum padam dalam hati. Nila setitik, rosak susu sebelanga. Kerana seorang, satu kelas dapat kesannya.

Buat guru semua, ini cabaran kita hari ini. Tugas kita sama, cuma bidang berlainan. Janganlah berhenti mengajar kerana takut pada ancaman. Biasalah, nak buat sesuatu perkara yang baik bukan mudah. Mereka anugerah kita yang paling besar. Tanggungjawab, harus dijalankan dengan profesional. Mungkin akan ada yang berkata, "cakap senanglah, yang rasa kami semua". Kalau kita fikir, ramai juga guru yang bersara dengan rasa bangga. Mungkin, dah sampai masanya kita mengubah kaedah@gaya mengajar kita agar lebih menarik dan seronok. Andai kata kita mati didalam melaksanakan tugas-tugas ini, ganjaran tidak ternilai dari Allah pasti diperolehi. Saat ini juga, saya masih terkenang semua guru-guru saya sejak dari tadika sehingga IPT. Yang jelas kuat ingatan saya lebih kepada guru-guru yang rapat dengan saya. Sekolah rendah, saya pernah kena tumbuk dengan guru, rotan tu kira biasalah. Sekolah menengah, rotan, kena perlekeh guru. IPT, kalimah dari seorang lecturer yang melabel kami sebagai kambing makan plastik, sebab tak faham-faham apa yang diajarnya. Semuanya saya telan dan menjadikan saya lebih kuat dan tabah hari ini.

Akhirnya, sekali lagi untuk adik-adik, hormatilah guru anda sebaiknya. Kita tak dapat sumber ilmu, kalau bukan datang dari guru kita. Mereka lebih ikhlas menjadikan kita insan. Biarkan mereka tunaikan tanggungjawab mereka pada kita sebaiknya tanpa ada gangguan emosi. Kepada semua guru-guru saya, halalkanlah ilmu yang pernah anda beri kepada saya. Teguran anda, kritikan anda, kasih sayang anda, tetap utuh di dalam hati. Atas dasar inilah, saya meneruskan perjuangan kalian dalam wadah yang berbeza. Restuilah saya, dalam dunia motivasi ini yang sangat saya cintai...
(terutama guru-guruku yang pernah mengajar di SK Bukit Rambai, SM Methodist ACS Melaka, SMK Klebang Besar, SMK Sri Tanjong Melaka, MRSM Muar serta pensyarah di Fakulti Kejuruteraan Kimia, UTM).

video

Selasa, 14 Oktober 2008

R&R Sebentar..

video

Ayah dan Bonda

Ku lukiskan potret sebuah cerita,
Terpahat indah didalam memori,
Kehidupan ku semasa kecilku,
Belajar memahami erti kehidupan,

Kini ku, setelah ku dewasa,
Jasa ayah dan bondaku, tidak akan ku lupa,
Mengajar ku erti kehidupan,
yang penuh dengan kenangan,

Ayah dan bonda,
Terimakasih kerana memberikan ku kekuatan,
Menjadi teman duka dikala ku terluka,

Kaulah sumber inspirasiku,
Menjadi teman gembira,
Sentiasa disisi bila ku perlukan mu,
Oh Ayah dan Bonda

Jasa mu tidak akan ku lupa,
Mendewasakan ku dengan sempurna,

Chorus
Terimakasih atas semuanya,
Besar jasamu tidak mampu ku balas,
Biar segunung harta dan wang berjuta,
Tidak senilai dengan keringat dan airmata,

Kan ku hiasi malam hariku,
Dengan doaku kepada yang Esa,
Ampunilah dosa kedua mereka,
Kasihanilah mereka seperti kecil ku

Ayah dan bonda dengarlah lagu ku ini,
Sebagai bicara penyusun kata,
Tiada ku mampu membalas jasamu,
Memori indah sebuah kehidupan..

Ahad, 12 Oktober 2008

MIni Reunion

Hujung minggu yg bermakna. Rakan2 yg pernah bersama2 berjuang suatu ketika dahulu dalam medan pelajaran, dapat bertemu semula. Ada yg dah hampir 8 tahun tidak berjumpa. Macam2 kisah, peristiwa dijadikan bahan bualan pada jam 11.30 malam hingga 5 pagi di NZ Curry House. Ntah kenapa, byk2 tempat dalam Malaysia ni, tempat ni jugak jadi pilihan. Maybe senang org nak datang kot. Sebut je, semua org tahu.


Shahril@ Amat, 8 tahun tak jumpa, kerja di DOSH Kuching, kebetulan ada kursus di NIOSH, bertindak sebagai perintis pertemuan ini. Sibuk call semua kawan2 dgn harapan lebih ramai dapat berkumpul. Tapi, yelah keje last minute, semua sibuk ada urusan masing2. Sudahnya 4 org je, jadilah.
Si botak tu, Fendi. Pekerja cemerlang di PETRONAS @ KLCC. Hehe. Kaya nih. Tp, kesian, baru lepas operate. Tu yg macam pesakit leukimia baru lepas kimo tu. Amat lak mengatakan mcm 'black money worker'. Tak baik ko Mat. Apapun moga ko cepat sembuh.


Ady Norman, kawan yg paling rapat masa tu. Byk susah senang dikongsi bersama. 8 tahun juga tak jumpa. Tak tahu pun dah 3 tahun dia kat sini, keje di FELCRA. Dulu brother susah, nak buat assignment pun takde PC. Ady lah tempat bro bermanja (haha) sebab dia di antara org yg ada PC, pentium II lagi (hehe masa tu lom sampai PIV @ dual core lg). Itupun nak pinjam, kene tunggu dia habis keje dia dulu baru leh guna. Yg sedihnya, keje dia abis kul 3 pg, lepas tulah baru bro leh sambung. (tak kesahlah, asalkan org bg pinjam, byk lak songel). Ady jugak yg bertanggungjawab membawa bro ke dunia teater. Tak sangka2, bro yg brutal nih, bleh terjebak ke dunia lakonan. Seronok jugak belajar sesuatu perkara yg baru dalam hidup. Sebagai membalas jasa lak, bro pulak membawa dia masuk ke dunia motivasi dan kemasyarakatan. Kami sempat melaksanakan projek khas Khidmat masyarakat di kampung beliau di Felcra Seberang Perak. Bro siap jadi anak angkat kepada mak dan ayah ady lg. Hehe. Byk tul kenangan yg tak mampu dilupakan.


Yg ni Zahidi@ Zaidos. Tak masuk korum smlm, tp dtg jugak ke rumah bro, tanda tunjuk komitmen. Seorang Engineer (Oil and Gas). Yang lain2, Ipin : terpaksa bertugas (walau pd awalnya menyatakan persetujuan utk hadir), Megat (lecturer kimia, matrik melaka) : baru dapat 'baby boy' smlm sibuk urus anak dan isteri kot, aswad : katanya tempat pertemuan jauh ( walaupun duduk di serdang je, hehe), cikgu Bedah : sibuk tanya2 bro apa yg kita gosipkan smlm. Sabar Bedah, nanti kita wat reunion besar yek. Dok diam2 kat Labuan tuh dan kirim salam anak murid. Mirul Azri : katanya di Surabaya, honeymoon kot.

Apapun, terima kasih kepada semua, atas kasih sayang yg pernah kita bina dulu. Pertemuan ini penting untuk merintis pertemuan yg seterusnya dan lebih besar lagi. Harapan bro, agar kita dapat bersatu semula membina ukhwah kembali. Ingat kesusahan dahulu, yang mana dengan kesusahan itu telah membangkitkan kita semua, menjadi insan yang sedar. Susahnya kita, maggi makan ramai2 dalam bekas besar (baldi kot, tak ingat). Apakan daya, loan tak masuk lg masa tu. Alhamdulillah, hari ini, telah menjadikan kita MANUSIA YANG TAHU BERSYUKUR.

Khamis, 9 Oktober 2008

Salam


Alhamdulillah, bro seorang blogger le pulak.
Penat juga mengejar teknologi.
Takpe, kan sebesar rumah bermula dengan sekecil bata.
Cuma, untuk semua, jangan salah guna ruang dan peluang.
Bersama-sama jadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.
Salam sayang untuk semua...