Khamis, 11 Disember 2008

Berakhirnya 2008











Assalamualaikum

Masih berkesempatan bro mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam seluruh dunia. Hari kita menghayati erti pengorbanan yg telah dilakukan sepanjang penghidupan ini pada tahun 2008. Beberapa hari lagi kita menanti kedatangan 2009. Apakah sudah cukup bagi kita berkorban demi menegakkan agama Allah? Berkorban wang, masa, kudrat, buah fikiran ke jalanNya? Sudah tentu belum mencukupi kerana kita sentiasa menerima nikmatNya setiap detik dalam hidup ini. Sedangkan masa yg kita peruntukkan untukNya amat sedikit. Masa, saban waktu, saban ketika silih berganti. Tetap datang tanpa diundang. Walau ia tahu kita berada dalam suka atau duka. Kepenatan mengharungi hari2 itu, belum berakhir tapi ia muncul lagi sebagai tanda menuntut rasa syukur kepada Pencipta Yg Maha Esa.

Hari ini bro rasa sedih, apabila teringat kepada beberapa permintaan org2 sekeliling. Sedih, sebab tidak mampu menunaikan permintaan mereka lantaran kekangan yg berlaku pada diri ini. Bro tahu, mereka tentu kecewa kerana tidak dapat turut serta membantu. Doa bro, agar mereka dipermudahkan segala urusan.

Perasaan bro tidak menentu sekarang. Mungkin banyak berfikir lebih luas kali ini. Berfikir tentang orang lain lebih dari berfikir tentang diri kadang2 buat kita rasa diri ini tidak penting. Sedangkan sepatutnya rasa diri lebih penting, barulah dapat membantu org2 lain. Tapi, bila saat2 bersendirian, selepas solat, baru bro sedar, hati sendiri perlu dijaga dahulu. Bila hati, jasad, roh dan akal dapat bersatu dengan sempurna, maka setiap tindakan yg lahir pasti mendapat keredhaanNya.

Sentiasa rasa berTuhan dalam diri. Sebab bila gembira, ada tempat utk dipanjatkan kesyukuran. Bila ditimpa musibah, ada tempat mengadu nasib kerana kita yakin pertolonganNya akan datang saat2 kita memerlukan. Tidak setiap saat hidup ini indah, kadang2 kita diuji utk melihat tahap kesabaran dan keredhaan kita terhadap Allah. Baru-baru ini, bro dalam perjalanan pulang berhari raya AidilAdha di kampung. Sehari sebelum itu, tahap keselamatan kereta telah diperiksa dengan rapi. Terutama di bahagian brek, yg agak bermasalah sebelum ini. Setelah ditukar ganti, esoknya bro pun pulang ke kampung. Nak dijadikan cerita, sampai saja di area Pedas/Linggi tiba2 kereta hilang kawalan dan agak mencemaskan. Alhamdulillah, bro sempat masuk ke hentian sebelah highway sebelum brek rosak. Bila berhenti, tgk2 tayar dah melekat tak nak pusing dah. Wah dasat ni. Berasap tayar. Apa pun, syukur dipanjatkan kerana bro selamat. Akhirnya abah juga jadi rescue petang tu. Thanks abah kerana mencari pomen dan dtg ke tempat kejadian. Kesian juga kat pomen tu, sampai malam dia berusaha buka tayar yg dah melekat tu. Cadang, kul 3 ptg nak sampai kampung kerana nak menghadiri jemputan kahwin seorang rakan, akhirnya kul 9 malam baru tiba. Tak sampai juga hajat nak pg kenduri. Nak sedapkan lagi cerita, esoknya pg semula ke bengkel utk recheck balik tayar. Pomen geleng kepala, sbb salah satu tayar tu ada 4 btg paku dok terbenam. Fuh, sekali lg syukur, sbb tak meletop masa drive sebelom2 nih. Moral of the story, ujian ini sebagai peringatan kepada kita, supaya sentiasa beringat padaNya.
Apapun, lepas ni perjalanan bro tetap diteruskan. Walau apa pun rintangan, bro terus ke hadapan selagi Allah mengizinkan dan kesihatan dalam keadaan terbaik. Misi bro 2009 :-

(1) Mempunyai pasukan latihan yg ikhlas bersama

(2) Byk kerja daripada berehat (hehe, insyaAllah)

(3) Bykkan Smart partnership

(4) Sasaran minima 4000 pelajar mendapat program latihan kecemerlangan

Amin

Mutiara kata : Pandai-pandailah menghargai orang yg beri peluang, kerana kadang2 setiap peluang yg diberi dibina dengan kasih sayang, harapan utk pastikan kita mencipta bahagia. (brother BOB)

Tiada ulasan: